donderdag, 01 november 2012 16:38 |
Eind van 2012 stopt de productie van de citroën C6. Ze maken er nog maar 4 per dag. Uiteindelijk zullen er wereldwijd dan zo´n 20.000 rondrijden. Het is een auto met de beste rij-eigenschappen in het zogenaamde E-segment. Dus een Audi A6, BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse hebben in dat opzicht het nakijken. Ook de elektronica en de betrouwbaarheid van de boordcomputers kent zijn gelijke niet. De C6 wordt met een BSI centraal geregeld. Het is een computer die de 15 andere computers in de auto aanstuurd, alle gegevens centraal doorgeeft, registreerd, in het geheugen vastlegt. Zonder een goede BSI kan de auto niet rijden, zelfs niet starten. Na de serie citroën XM heeft men 5 jaar de tijd genomen om de C6 uit te ontwikkelen tot de auto die het is geworden. Toen kwam het pas op de markt, 2006. Nu zes jaar later is het dus afgelopen. Voor het eerst in de geschiedenis van dit merk een auto zonder elektronische storing. Geweldig. Een auto voor een zonnenkoning dus. Maar op de valreep gebeurt dat wat men niet voor mogelijk had gehouden. In Nederland, waar er maar 700 rondrijden is er 1 die een kapotte BSI heeft. De auto staat al drie weken onbruikbaar in de garage. Het wacht op de nieuwe BSI die uit Frankrijk moet komen. Het wacht op nieuwe software, op downloading van data, om uiteindelijk te doen waarvoor het is gemaakt: Koninklijk over de wegen rijden. De steller dezes is eigenaar van deze auto. Straks ben ik de enige ter wereld die kan zeggen: Ik heb 2 BSI´s gehad. Hoe kostbaar en mooi is dat? Gadverdamme!
|
Laatst aangepast op donderdag, 01 november 2012 16:41 |